Urheiluhieronta

Urheiluhieronta on klassisen hieronnan soveltamista urheilijan tarpeisiin.

Tavoite

  • maksimaalisen toimintakyvyn turvaaminen
  • palautumisen nopeuttaminen ja vammojen ennaltaehkäisy

Nykyisin kuntoilijatkin harjoittelevat varsin runsaasti. Keho tarvitsee lepoa toipuakseen harjoittelun aiheuttamasta rasituksesta ja mahdollistaakseen kudosten vahvistumisen kestämään parantunutta suoritustasoa. Harjoittelun ja levon suhteen ollessa epätasapainossa esiintyy oireina lihaskipuja, nivelkipuja ja jännetupentulehduksia. Ylikuormittunut tuki- ja liikuntaelimistö on altis vammoille. Täydellinen toipuminen käy mahdottomaksi, jollei palautumista nopeuteta.

Fysiologiset perusteet

  • poistetaan lihasten lepojännitys ja rentoutetaan ennen rasitusta
  • ylläpidetään lihasten venyvyyttä ja nivelten liikelaajuuksia
  • nopeutetaan rasituksesta palautumista ja lievitetään välitöntä ja viivästynyttä lihaskipua
  • laukaistaan lihaspuristuksia ja ehkäistään lihasvammojen syntyä ja parannetaan rasitusvammoja

Urheiluhieronnan erityispiirteitä

Säännöllisempää, voimakkaampaa, johtuen suuremmasta rasituksesta ja voimakkaammasta lihaksistosta, edetään urheilijan vaatimusten mukaan. Tavoitteena on urheilijan pystyminen parempiin tuloksiin

Urheiluhieronnan vaikutus

Kitkan lämpövaikutus syntyy käden ja hierottavan pinnan kitkana, lämmönnousu lisää kudosten venyvyyttä ja parantaa aineenvaihduntaa.

  • paineen kohoaminen edistää aineenvaihduntaa
  • arpikudosten ja kiinnikkeiden rikkominen
  • auttaa palauttamaan lihasten konstruktio-ominaisuuksia ja palauttaa elastisuuden sekä normalisoiden venyvyyden ja liikkuvuuden. Lisääntynyt elastisuus mahdollistaa venyttää pehmytkudokset niiden pisimpään mahdolliseen pituuteen kaikissa liikesuunnissa.

Kivun lievitys

Vilkastuneen aineenvaihdunnan tuottamat jäteaineet kertyvät kudoksiin, kun verenkierto ei ehdi kuljettaa niitä pois ja mekaaniset vaikutukset edistävät nestekiertoa